Drukuj

Fantazyjnie ilustrowane prezentacje uczniów klas III-VI szkoły muzycznej II stopnia dotyczyły muzyki salonowej, twórczości Grażyny Bacewicz, nurtu edukacyjnego (Janina Garścia, Irena Garztecka, Maria Dziewulska) w muzyce polskiej oraz zawrotnej kariery XIX-wiecznej wirtuozki fortepianu Marii Szymanowskiej.

IMG 20211116 175829

Przygotowaniem graficznych i słownych prezentacji zajmowali się uczniowie podczas zajęć historii muzyki w minionym tygodniu. Poszukiwali informacji w źródłach książkowych i elektronicznych, analizowali i segregowali dane. Wynikiem tych działań były kolorowe plansze graficzne obrazujące fakty z życiorysu i twórczości kompozytorek.

W dniu lekcji otwartej - 16 listopada - młodzi adepci muzykologii podsumowali swoje badania i zrecenzowali utwory omawianych przez siebie artystek. Podzielili się też ciekawostkami z ich życia prywatnego. O Bacewicz dowiedzieliśmy się m.in., że dzień przed finałem I Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Wieniawskiego, którego była faworytką, jej rodzina została obrabowana. Maria Szymanowska za to po rozwodzie wybrała się na tournee pianistyczne po Europie i podbijała swoją wirtuozerią salony muzyczne w Berlinie, Londynie, Paryżu i Moskwie.

Druga część lekcji otwartej miała charakter wykładu. Bartosz Wiśniewski, nauczyciel historii muzyki i form muzycznych, nakreślił tło społeczno-kulturalnej do analizy twórczości kompozytorek, wymienił cechy ich muzyki salonowej, wskazał na elementy patriotyczne w ich twórczości oraz dowodził na konkretnych przykładach, że wśród ich kompozycji są utwory warte uwagi ze względu na ich wartość artystyczną. Zasugerował też, że ciekawym kierunkiem badań byłaby analiza mało znanego poematu symfonicznego "Rusałka" Ludmiły Mikorskiej.

 

logo z podpisem